Scholen moeten uiterst nauwkeurig omgegaan met de gegevens van leerlingen. Magister zet veiligheid en privacy op één. Ontdek wat Magister allemaal doet om de veiligheid te waarborgen. En leer wat gebruikers zélf kunnen doen.
Magister zet veiligheid van privacygegevens van álle gebruikers op één! In Magister is twee-factor-authenticatie (2FA) verplicht voor onderwijsondersteunende medewerkers. De meeste scholen maken inmiddels gebruik van 2FA-toegang. Daarnaast kunnen scholen ook voor leerlingen en ouders 2FA aanzetten. Verder kennen de apps van Magister extra beveiliging zoals gezichts- en vingerafdrukherkenning. De toegang tot Magister beheer is verstrekt met een vernieuwde authenticatie.
NAW-gegevens, een BSN, een e-mailadres en telefoonnummer van een leerling of ouder/verzorger zijn privégegevens. Wanneer er niet zorgvuldig mee omgegaan wordt, zijn deze gegevens ook te vinden in Magister. Magister investeert voortdurend in expertise, hardware en software om complexe cyberaanvallen op school- en systeemniveau af te wentelen. Maar gegevensbescherming is een gedeelde verantwoordelijkheid. Wat kunt u zelf doen om privacygevoelige informatie in Magister veilig te houden?
Iddink Digital B.V. is zich bewust van haar verantwoordelijkheid en zorgplicht ten aanzien van haar dienstverlening met Magister. Iddink Digital B.V. heeft een actueel Informatiebeveiligings- en Privacybeleid en neemt voortdurend passende technische en organisatorische maatregelen. Deze maatregelen zijn gericht op het continu waarborgen van de Beschikbaarheid, de Integriteit en de Vertrouwelijkheid (BIV) van de verwerkte informatie binnen Magister.
Lees meer over ons Informatiebeveiligings- en Privacybeleid.
In Magister is het mogelijk twee-factor-authenticatie (2FA) via software tokens te gebruiken om veilig in te loggen in Magister. 2FA is er zowel voor administratieve medewerkers, docenten, leerlingen en ouders. Deze methode is geïntroduceerd naast de bestaande 2FA via hardware tokens. Het gebruik van tokens is de meest veilige vorm van twee-factor-authenticatie.
Voor twee-factor-authenticatie met een software token op een Windows-telefoon of -tablet kan je gebruikmaken van de app Microsoft Authenticator.
Lees meer over Microsoft Authenticator
Voor twee-factor-authenticatie met een software token op een Android-device, iPhone of iPad kan je gebruikmaken van de app Google Authenticator.
Lees meer over Google Authenticator
U kunt als docent ook een software token activeren voor uw Apple Watch of Android device. Bekijk welke stappen u hiervoor moet zetten. [Download 2FA tekst docentdeel.]
Gebruikt u een eigen ADFS (Active Directory Federation Services) voor Magister? En heeft u twee-factor-authenticatie geactiveerd binnen uw ADFS? Dan werkt dit door naar Magister. U hoeft dan geen extra tokens in te zetten.
Als u gebruikmaakt van Magister Desktop maakt u verbinding met een extern bureaublad. Hiervoor is een nieuwe authenticatiemethode ontwikkeld waarbij u via de webbrowser inlogt. Deze methode biedt meer gebruiksgemak, onder andere omdat uw IP-adres niet meer bekend hoeft te worden, een deel van de logingegevens voor u wordt onthouden en u dit vaak kunt koppelen aan het loginsysteem van de school. De nieuwe manier van inloggen zorgt vooral voor een hogere mate van beveiliging door het gebruik van de nieuwste technieken op beveiligingsgebied.
Wel is er één aandachtspunt voor u: bij het uitloggen uit Magister Desktop moet niet alleen Magister, maar óók de browser worden afgesloten! Voor gebruikers van Microsoft 365 zal dit al een bekende handeling zijn. Deze handeling is nu dus ook van belang voor Magister.
Neem contact op met uw Magister accountmanager of maak direct een afspraak.
We komen graag langs om te bekijken wat we voor uw school kunnen betekenen.